ORANJESTAD - Het kabinet heeft deze week toestemming gekregen van de Staten om 92 voormalige werknemers van het telecommunicatiebedrijf Setar een totaal bedrag van 4 miljoen florin uit te betalen. De wet die de minister van Economische Zaken hier voor machtigt, is woensdag door de Staten goedgekeurd.
Het betreft een uitkering aan voormalig medewerkers van de Setar, van voordat het bedrijf verzelfstandigd en een NV werd. Minister Arends licht toe: "In 2003 ontstond er een dispuut na de ondertekening van het sociaal akkoord naar aanleiding van de privatisering van de Setar. Er was een meningsverschil over de basis voor de afvloeiingsregeling." Wat daar op volgde was een juridisch proces dat 14 jaar heeft geduurd. "De overheid van destijds heeft het traject onnodig verstoord," aldus Arends. In 2015 kwam er een rechtelijke uitspraak die op 32 medewerkers betrekking had. De overige 60 voormalig medewerkers vielen buiten de boot. "Vorig jaar zijn minister de Meza, premier en vakbond SEPPA overeengekomen dat alle voormalig medewerkers gelijk moeten worden behandeld. Er is hard gewerkt om dit wettelijk vast te leggen en om de Staten toestemming te vragen om 4 miljoen uit te kunnen keren aan de 92 voormalig werknemers." Dat geld komt uit de Landskas. Volgens Arends krijgen alle voormalig medewerkers een ander bedrag, afhankelijk van de duur van hun dienstverband. Volgense week wordt met de Directie Financiën. Juridische Zaken en de vakbond SEPPA samen gezeten om te bekijken hoe snel de betalingen geëffectueerd kunnen worden.